top of page

Udostępnianie dokumentacji medycznej
Jak można wnioskować o udostępnienie dokumentacji medycznej?
• osobiście w rejestracji przychodni,
• listownie, przesyłając na adres przychodni wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej pocztą tradycyjną (np. list polecony),
• przesyłając wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej na adres poczty elektronicznej przychodnia1@salusnova.pl 11 Listopada lub przychodnia2@salusnova.pl Fików.
Kto może wnioskować o udostępnienie dokumentacji medycznej?
Sprawę tę reguluje art. 26 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz.U. 2009 Nr 52, poz. 417 z późn. zm.).
1. Za życia pacjenta jego dokumentacja medyczna może być udostępniana:
• pacjentowi, którego dokumentacja dotyczy,
• przedstawicielowi ustawowemu,
• osobie upoważnionej,
• podmiotowi upoważnionemu na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
2. Po śmierci pacjenta jego dokumentacja medyczna może być udostępniana:
• osobie upoważnionej,
• osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym,
• osobie bliskiej,
• podmiotowi upoważnionemu na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
Jaki jest czas oczekiwania na udostępnienie dokumentacji medycznej?
Udostępnianie dokumentacji medycznej następuje bez zbędnej zwłoki, tzn. możliwie jak najszybciej.
Jak przygotować wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?
Wnioskować o udostępnienie dokumentacji medycznej można w dowolny sposób, z zastrzeżeniem konieczności podania danych niezbędnych do zidentyfikowania osoby, której dotyczy dokumentacja medyczna oraz osoby uprawnionej do odbioru dokumentacji. Wniosek pisemny można przygotować samodzielnie lub też skorzystać z poniższego wzoru wniosku, który został przygotowany dla wygody osób zainteresowanych. Wniosek musi zawierać dokładne informacje dotyczące udostępnianej dokumentacji medycznej (zakres, rodzaj, sposób udostępniania).
W jakiej formie udostępnia się dokumentację medyczną?
Dokumentacja medyczna może być udostępniana uprawnionemu wnioskodawcy:
• do wglądu,
• przez sporządzenie wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku,
• przez wydanie oryginału,
• za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej (np. e-mail),
• na informatycznym nośniku danych (np. płyta CD, pendrive).
Jakie są opłaty związane z udostępnianiem dokumentacji medycznej?
Od 4 maja 2019 r. pierwsza kopia dokumentacji medycznej musi być udostępniana pacjentowi przez podmiot leczniczy za darmo.
Za udostępnienie dokumentacji medycznej w formie wyciągów, odpisów lub kopii podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Podstawą wyliczenia kwoty odpłatności jest publikowana przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego wysokość przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. Aktualna cena jest zawarta w naszym cenniku.
Zobacz cennik >>
Udostępnienie dokumentacji do wglądu na miejscu, po uprzednim uzgodnieniu terminu, jest bezpłatne. Ponadto, jeśli na życzenie osoby wnioskującej udostępniana dokumentacja medyczna miałaby zostać przesłana pocztą na wskazany we wniosku adres, to wówczas adresat zobowiązany jest pokryć dodatkową opłatę pocztową – wg cennika Poczty Polskiej S.A. dla przesyłek kurierskich.
Potwierdzanie tożsamości przy udostępnianiu dokumentacji medycznej
Dlaczego prosimy o potwierdzenie tożsamości przy udostępnianiu dokumentacji medycznej?
Dokumentacja medyczna zawiera dane osobowe i informacje medyczne, które mogą być udostępnione wyłącznie osobie uprawnionej. Musimy zatem sprawdzić, czy wnioskodawca jest tą osobą, za którą się podaje. Dokumentem potwierdzającym tożsamość może być m.in. dowód osobisty, paszport, karta pobytu, polski dokument tożsamości cudzoziemca albo inne dokumenty publiczne pozwalające na jednoznaczną identyfikację: prawo jazdy, legitymacja szkolna dla osoby do 18 roku życia.
Czy okazany dokument zostanie skopiowany?
Nie. Nie kopiujemy dowodów osobistych ani żadnych innych dokumentów potwierdzających tożsamość.
bottom of page